getSmart - Grønn

getSmart grønn en matematisk kortstokk laget med hensyn til å nå kompetansemål i Kunnskapsløftet.

Temaet i denne kortstokken er negative tall. Kortene er utstyrt med hele tall (noen negative og noen positive). Det er totalt 13 forskjellige verdier på kortene hvilket innebærer at det er fire like verdier i kortstokken.

Ulike læringsstrategier er i fokus. Gjennom forskjellige kortspill "leker" elevene seg til økt kompetanse og får økt motivasjon får faget. Ved å spille med kortene oppnår elevene økt sosial kompetanse ved at de samarbeider og hjelper hverandre til å finne riktige løsninger. Spillene har også stor grad av fokus på begrepsbruk/begrepsforståelse samt symbolgjenkjennelse.

Kortstokken har også tradisjonelle verdier slik at den også kan brukes som en helt vanlig kortstokk. Blant annet er det noen av spillene som nyttiggjør seg av både de nye og de tradisjonelle verdiene.

De ulike spillene har svært gode differensieringsmuligheter i og med at noen spill passer godt ned på mellomtrinnet (her trenes elevene opp i forståelsen av tallinja), men det finnes også noen spill som har mange vanskelighetsnivåer. Her kan selv elever på videregående og andre voksne få utfordring! Gjennom å spille spill med denne kortstokken trenes man i positive og negative hele tall i forståelsen av tallinja, de fire regneartene, kvadrering og kvadratrot i tillegg til strategisk tenkning. Utover dette oppnår man som nevnt økt sosial kompetanse og økt motivasjon som følge av at man "leker" seg til kunnskap! Det at man lærer av andre elever er også stor kilde til økt motivasjon. Kortstokken har altså et bruksområde fra mellomtrinnet og helt opp til universitetet!

6

Gjennomgang
Steg-for-steg
Klikk her!

Nyheter:

getSmart - Kids - Regning med sedler og mynter er klar for levering.

Bestilling av kortstokker gjøres via bestillingsskjemaet

Støttet av:

Logo NITO

Logo Teknisk Museum

Sveriges Ingenjörer

Logo HiBU

Logo Abelprisen