getSmart - Grå
getSmart - Grå er en matematisk kortstokk laget med hensyn på å nå kompetansemål i Kunnskapsløftet. Ulike spill med kortstokken dekker store deler av kompetansemålet i Vg1T innenfor hovedområdet tall og algebra som lyder slik:
Mål for opplæringen er at elevene skal kunne:
regne med potenser med rasjonal eksponent og tall på standardform, bokstavuttrykk, formler, parentesuttrykk og rasjonale og kvadratiske uttrykk med tall og bokstaver, og bruke kvadratsetningene til å faktorisere algebrauttrykk.
Dette kompetansemålet gjelder også for elever som tar yrkesfaglig utdanning.
Gjennom ulike spill trenes man i regning med kvadratsetninger, potenser og n-te røtter. Man får i tillegg god trening i å finne verdien av utrykk og hoderegning spiller en viktig rolle.
Det å få kontroll på regning med kvadratsetninger er noe mange elever sliter med. Potensregning har også vært vanskelig for mange. Her kreves det veldig mye trening og det viser seg ofte på eksamen at elever ikke får til disse oppgavene. Dette er rett og slett fordi de ikke har trent nok på denne typen oppgaver.
Gjennom forskjellige kortspill ”trigger” man elevenes indre motivasjon ved at de "leker" seg til økt kompetanse i emnene nevnt innledningsvis. Relativt vanskelige potensoppgaver kan løses i hodet i løpet av få sekunder av erfarne spillere. Papir og blyant er for lengst lagt til side. Flere av spillene er bygget opp slik at man må foreta trekk innenfor en bestemt tid. Ved å spille mye med kortene blir evnen til å regne raskt og feilfritt svært god og trekkene man foretar seg blir derfor nøye gjennomtenkt. I noen spill, som for eksempel Vri-åtter, spiller flaks også en viktig rolle, men det skal svært mye til å vinne uten matematikkferdigheter.
Ved å spille med kortene oppnår elevene i tillegg økt sosial kompetanse ved at de samarbeider og hjelper hverandre til å finne riktige løsninger. Det at elevene selv finner ut av ting har også svært mye å si for motivasjonen! Spillene har i tillegg stor grad av fokus på begrepsbruk/begrepsforståelse samt symbolgjenkjennelse.
Kortstokken er bygget opp slik at det er ti ulike matematiske uttrykk som er skrevet på fire forskjellige måter og to uttrykk som er skrevet på seks måter, slik at det totalt blir 52 kort. Innenfor hvert av de forskjellige utrykkene vil ett kort være representert i sin enkleste form. De andre kortene med samme uttrykk er skrevet mer komplisert, som potensoppgaver og oppgaver med kvadratsetninger. Men oppgavene er ikke vanskeligere, enn at man med trening kan finne svaret raskt i hodet. Det er likevel en fordel og bruke papir og blyant i starten. Uttrykkene, slik til foreligger i sin enkleste form, er svært enkle og oppgavene har ofte har svarene x, y, x2, y2, xy osv.
Kortstokken har også tradisjonelle verdier slik at den kan brukes som en helt vanlig kortstokk, dersom man skulle ha ønske om dette. Blant annet er det noen av spillene som nyttiggjør seg både av de nye og de tradisjonelle verdiene.
Det er også gode muligheter for å differensiering i og med at de ulike spillene har flere trinn med vanskelighetsgrader. I tillegg ligger spillene på forskjellige vanskelighetsnivå.
Denne kortstokken er hovedsakelig beregnet for den videregående skole, men egner seg godt også på 10. trinn.
Det bør det nevnes at fasit medfølger, i den forstand at det står hvilke kort som innehar samme uttrykk. Denne fasiten er påskrevet en av jokerne og det er derfor viktig å ta godt vare på dette kortet.
Til dette produktet vil det være mulig å kjøpe ekstrautstyr; timeglass (1 min) og spesiallagede 20-kantede terninger med verdier fra -9 til 10. Dette vil gjøre noen av spillene bedre og mer spennende/morsomme.
Nyheter:
getSmart - Kids - Regning med sedler og mynter er klar for levering.
Bestilling av kortstokker gjøres via bestillingsskjemaet





