getSmart - Lilla

getSmart - Lilla er en matematisk kortstokk laget med hensyn på å nå kompetansemål i Kunnskapsløftet. Ulike spill med kortstokken dekker deler av kompetansemål innenfor hovedområdene tall og algebra og funksjoner.
Gjennom forskjellige spill trenes man i enkel algebraregning, tolkning av grafer (lineære funksjoner), utregning av funksjonsverdier og brøkregning.

Det å finne funksjonsuttrykket til en rett linje ved å tolke grafen har tradisjonelt vært noe mange elever har slitt med. Oppgavene i lærebøkene har ofte vært begrenset i antall/omfang og de har ofte ikke appellert til elevenes indre motivasjon. Som mange andre emner i matematikken, er det å kunne finne funksjonsuttrykket til en rett linje (ved å tolke grafen), noe man må trene på utallige ganger. Som vi nettopp har vært inne på, har dette vært vanskelig på grunn av få og svært like oppgaver.

Gjennom forskjellige kortspill ”trigger” man elevenes indre motivasjon ved at de "leker" seg til økt kompetanse i emnene nevnt innledningsvis. Man er nødt til å lære seg temaene som kortspillene omhandler, dersom man skal kunne ta del i alle spillene i denne kortstokken. I noen spill er det fokus på funksjoner og det å regne ut funksjonsverdier, mens det i andre spill er mer sammensatt slik at algebraregning/brøkregning også blir viktig. Desto flinkere man for eksempel blir til å tolke grafer eller faktorisere algebraiske uttrykk, desto større muligheter har man for å vinne i spillene. I tillegg til å bli svært god i de ulike matematiske emnene som denne kortstokken omhandler, får spillerne også god trening i hoderegning. Flere av spillene går ut på å kunne regne raskt. Noen spill har tidsbegrensning, noe som innebærer at man må foreta et trekk innenfor en bestemt tid. For godt trente spillere, er blyant og papir for lengst lagt til side.

Ved å spille med kortene oppnår elevene i tillegg økt sosial kompetanse ved at de samarbeider og hjelper hverandre til å finne riktige løsninger. Det at elevene selv finner ut av ting har også svært mye å si for motivasjonen! Spillene har i tillegg stor grad av fokus på begrepsbruk/begrepsforståelse samt symbolgjenkjennelse.

Kortstokken er bygget opp slik at det er 13 ulike lineære funksjonsuttrykk som er skrevet på fire forskjellige måter, slik at det blir totalt 52 kort. Innenfor hver av de 13 funksjonsuttrykkene vil en av de fire kortene være representert ved en graf. Ett av kortene vil ha uttrykket ferdig forenklet (utregnet) mens de to andre kortene vil ha funksjonsuttrykkene skrevet mer komplisert (for eksempel med parenteser/brøker etc.) NB! Det er ikke vanlig at et funksjonsuttrykk blir skrevet mer komplisert enn sin enkleste form, men her gjøres dette bevisst for at elevene skal kunne regne seg frem til det forenklede uttrykket.

Kortstokken har også tradisjonelle verdier slik at den kan brukes som en helt vanlig kortstokk, dersom man skulle ha ønske om dette. Blant annet er det noen av spillene som nyttiggjør seg av både de nye og de tradisjonelle verdiene. Det er også gode muligheter for å differensiering i og med at de ulike spillene har flere trinn med vanskelighetsgrader.  I tillegg ligger spillene på forskjellige vanskelighetsnivå.
Denne kortstokken er hovedsakelig beregnet for ungdomstrinnet, men egner seg også godt i videregående skole.

Det bør det nevnes at fasit medfølger, i den forstand at det står hvilke kort som innehar samme uttrykk. Denne fasiten er påskrevet en av jokerne og det er derfor viktig å ta godt vare på dette kortet.

Til dette produktet vil det være mulig å kjøpe ekstrautstyr;  timeglass (1 min) og spesiallagede 20-kantede terninger med verdier fra -9 til 10. Dette vil gjøre noen av spillene bedre og mer spennende/morsomme.

Gjennomgang
Steg-for-steg
Klikk her!

Nyheter:

getSmart - Kids - Regning med sedler og mynter er klar for levering.

Bestilling av kortstokker gjøres via bestillingsskjemaet

Støttet av:

Logo NITO

Logo Teknisk Museum

Sveriges Ingenjörer

Logo HiBU

Logo Abelprisen