Krig - Grå

Vanskelighetsnivå: 10. trinn og oppover

Antall spillere: 2, eventuelt 4 dersom man spiller på lag

Antall kort: Hele kortstokken brukes bortsett fra jokere. Dersom man velger å ta med joker, vinner dette kortet alltid.

Meningen med spillet: Å bli sittende igjen med alle kortene ha flest kort når man gir seg med spillet. (For eksempel kan man foreslå å spille i 20 min og se hvem som har flest kort etter endt tid).

Spilleregler: Hver spiller får udelt 26 kort. I dette spillet skal man bruke både de matematiske uttrykkene og de tradisjonelle verdiene på kortene. Hver av spillerne tar opp det øverste kortet i bunken sin og legger det frem på bordet med forsiden opp. Man begynner så med å finne ut hvilket uttrykk som står på kortet sitt. Man må altså regne. I starten kan det være hensiktsmessig å bruke blyant og papir, men etter litt trening er dette ikke lenger nødvendig. Dersom begge spillerne har likt uttrykk på kortene blir det krig. (Vi kommer inn på hva dette innebærer etter hvert). Hvis de to kortene på bordet ikke har samme uttrykk, skal man regne ut en verdi av uttrykket sitt. Den med høyest verdi vinner begge kortene. For å finne verdien av uttrykket sitt tar man motstanderens tradisjonelle verdi (for eksempel tallet 10 dersom motstanderens kort er ”ruter 10”) og setter inn for x i uttrykket på kortet sitt. Man setter så inn den tradisjonelle verdien på sitte eget kort inn for y i uttrykket og regner ut verdien av uttrykket. NB! Verdiene som man setter inn for x og y kan også bli negative! Alle kort med svarte symboler, altså spar og kløver, gir negative verdier for x og y. Dersom foreksempel motstanderen har kortet ”kløver konge” skal du sette inn -12 for x i uttrykket ditt. NB! på grunn av at verdiene for x og y kan gå helt fra -14 til 14 kan det være greit å ha kalkulator som hjelpemiddel dersom man ikke klarer å regne ut svaret i hodet. Et par av uttrykkene kan, i noen tilfeller, bli svært vanskelige å ta i hodet. PS. Et alternativ til å sette inn de tradisjonelle verdiene for x og y er å kjøpe spesial terninger utviklet til denne kortstokken. Disse terningene er 20 kantede, kommer i to farger (en farge som representerer x og en for y) og har verdier fra -9 til 10.
Fordelen med slike terninger er at det blir mindre å huske på når man regner og spillet vil helt klart fungere enda bedre.

Som nevnt vinner spilleren med størst verdi omgangen, samler inn begge kortene og legger de i en egen samlehaug. Dersom begge spillerne får lik verdi eller uttrykkene er like blir det ”krig” og hver spiller må legge ut ytterligere tre kort på bordet. Disse skal legges delvis over det første kortet men nå med baksiden opp. Når dette er gjort skal begge spillerne legge ut et fjerde kort, denne gang med forsiden opp. Den med høyest funksjonsverdi vinner da alle kortene som er lagt ut på bordet og legger alle disse kortene i samlehaugen sin. NB! Husk at det ikke skal regnes ut verdi av uttrykkene dersom begge spillerne har likt uttrykk. Her blir det krig uansett! Når man ikke har flere kort igjen bortsett fra samlehaugen sin skal disse kortene stokkes og begynne å spilles ut igjen.

Slutt: Spillet er over når en av spillerne sitter med alle kortene eller når avtalt spilletid er over. Vinneren er den som sitter igjen med alle kortene eventuelt flest kort.

Gjennomgang
Steg-for-steg
Klikk her!

Nyheter:

getSmart - Kids - Regning med sedler og mynter er klar for levering.

Bestilling av kortstokker gjøres via bestillingsskjemaet

Støttet av:

Logo NITO

Logo Teknisk Museum

Sveriges Ingenjörer

Logo HiBU

Logo Abelprisen