Tradisjonell krig - Lilla

Vanskelighetsnivå: 8. trinn og oppover.

Antall spillere: 2, eventuelt 4 dersom man spiller på lag

Antall kort: Hele kortstokken brukes bortsett fra jokere. Dersom man velger å ta med joker, vinner dette kortet alltid.

Meningen med spillet: Å bli sittende igjen med alle kortene ha flest kort når man gir seg med spillet. For eksempel kan man foreslå å spille i 20 min og se hvem som har flest kort etter endt tid.

Spilleregler: Hver spiller får udelt 26 kort. I dette spillet skal man bruke både de matematiske uttrykkene og de tradisjonelle verdiene på kortene. Begge spillerne tar opp det øverste kortet i bunken sin og legger det frem på bordet med forsiden opp. Man begynner så med å finne ut hvilket funksjonsuttrykk som står på kortet sitt.
I starten kan det være hensiktsmessig å bruke blyant og papir, men etter litt trening er dette ikke lenger nødvendig. I de tilfeller man legger frem et ”grafkort” på bordet trenger man ikke regne men i stedet tolke grafen og finne funksjonsuttrykket. Dersom begge spillerne har likt uttrykk på kortene blir det krig. (Vi kommer inn på hva dette innebærer etter hvert). Hvis de to kortene på bordet ikke har samme funksjonsuttrykk, skal man regne ut en funksjonsverdi til de to utrykkene og den spilleren med størst verdi vinner begge kortene. For å finne funksjonsverdien tar man motstanderens tradisjonelle verdi (for eksempel tallet 10 dersom motstanderens kort er ”ruter 10”) og setter inn for x i uttrykket på kortet sitt. Deretter regner man ut funksjonsverdien. NB! x-verdien som man henter fra motstanderens kort kan også bli negativ! Dette skjer hver gang motstanderen har spar eller kløver, altså svarte symboler. Dersom motstanderen har kortet ”kløver konge” skal du sette inn -12 for x i uttrykket ditt. Alternativet til å sette inn motstanderens tradisjonelle verdi er å kjøpe spesial terninger utviklet til kortstokken. Terningene er 20 kantede og har verdier fra -9 til 10.

Som nevnt vinner spilleren med størst verdi omgangen. Han samler inn begge kortene og legger de i en egen samlehaug. Dersom begge spillerne får lik funksjonsverdi eller uttrykkene er like blir det ”krig” og hver spiller må legge ytterligere tre kort ut på bordet. Disse skal legges delvis over det første kortet men nå med baksiden opp. Når dette er gjort skal begge spillerne legge ut et fjerde kort, denne gang med forsiden opp. Den med høyest funksjonsverdi vinner da alle kortene som er lagt ut på bordet og legger alle disse kortene i samlehaugen sin. NB! Husk at det ikke skal regnes ut funksjonsverdi dersom uttrykkene er like. Da blir det krig uansett! Når man ikke har flere kort igjen bortsett fra samlehaugen sin skal disse kortene stokkes og begynne å spilles ut igjen.

Slutt: Spillet er over når en av spillerne sitter med alle kortene eller når avtalt spilletid er over. Vinneren er den som sitter igjen med alle kortene eventuelt flest kort.

Gjennomgang
Steg-for-steg
Klikk her!

Nyheter:

getSmart - Kids - Regning med sedler og mynter er klar for levering.

Bestilling av kortstokker gjøres via bestillingsskjemaet

Støttet av:

Logo NITO

Logo Teknisk Museum

Sveriges Ingenjörer

Logo HiBU

Logo Abelprisen