Vri åtter - Lilla

Vanskelighetsnivå: 8. trinn og oppover. (Forskjellige vanskelighetsgrader)

Antall spillere: 2-5

Antall kort: Hele kortstokken brukes bortsett fra jokere.  Hver spiller starter med sju kort. I tillegg legges et kort med forsiden opp ved siden av bunken som er begynnelsen på samlehaugen.

Meningen med spillet: Å bli kvitt kortene sine før de andre spillerne.
Spilleregler: Man trekker om hvem som skal stokke og gi ut kort. Deretter skal neste spiller begynne (man følger klokka). Hver gang det er din tur, skal du spille ut et kort av samme farge i som det øverste kortet i samlehaugen. Eller du kan spille ut et kort som har samme funkjonssttrykk (her må du regne eller tolke en graf) som det øverste kortet. Dette kalles å vri.  (Når det her snakkes om funksjonsuttrykk er det ikke lenger den tradisjonelle tallverdien vi tenker på, men det matematiske uttrykket midt på kortet eller den som står på skrå oppe i hjørne til venstre). 13 stk av kortene har bilde av en graf. I disse tilfellene må man tolke grafen og dermed finne ut hva funksjonsuttrykket er. PS. På ”grafkortene” er det ikke plass til å ha grafen oppe i venstre hjørne. Derfor er det her et bilde av en generell graf. For å finne funksjonsverdien på disse kortene er man nødt til å se på grafen midt på kortet. (Husk å holde kortet slik at x-aksen ligger vannrett).
Hvis du ikke kan (eller vil) spille ut et kort, må du trekke kort fra bunken helt til du spiller ut et kort. Du kan maksimalt trekke tre kort. Dersom du har trukket tre kort uten å kunne eller (ville) spille ut kort, er din tur over og du sier pass og lar neste spiller fortsette.
Åttere er spesialkort (her tenkes det på verdien som står helt øverst til venstre; altså de tradisjonelle verdiene). Disse kortene kan alltid brukes til å vri med. De kan spilles ut helt uavhengig av hvilket kort som ligger øverst i samlehaugen. Når man spiller ut en åtter må man spesifisere hvilken farge man vrir til og neste spiller er nødt til å spille ut kort av denne fargen (eller legge på kort med et funksjonsuttrykk lik dette kortet).
Når man har et kort igjen på hånden, skal man si; ”ett kort igjen”. Dersom man glemmer å si dette, kan en av de andre spillerne slå i bordet og si: ”Bank i bordet” og spilleren med et kort igjen må da trekke ytterligere tre kort fra bunken.
For å øke vanskelighetsgraden kan man legge til følgende regel; man kan kombinere to kort man har på hånden ved hjelp av de fire regneartene og dersom man på denne måten får likt uttrykk som kortet øverst i samlehaugen, kan man legge på begge kortene. NB! Her er det viktig å spille taktisk riktig. Dette innebærer at man må tenke seg om hvilket av de to kortene man ønsker skal ligge øverst i samlehaugen. (Det er jo det øverste kortet i sakehaugen som bestemmer hva som kan legges på videre).

Her er det også viktig å påpeke at kombinasjon av to kort gjør spillet svært mye vanskeligere. Blant annet må man i noen tilfeller kunne faktorisere algebraisk for å få med seg noen av kombinasjonsmulighetene. Et annet moment er at spillerne bruker lenger tid på å foreta trekk, hvilket kan gjøre spillet kjedelig. For å utelukke at det blir lange stopp i spillet kan man bruke timeglass (1 min). Dette kan kjøpes på www.getsmart.no

Slutt: Spillet er ferdig når alle unntatt én spiller er tom for kort. Dersom bunken blir tom før spillet er ferdig skal alle kortene i samlehaugen (unntatt det øverste) stokkes på nytt og legges i en ny bunke.

Genomgång
Steg-för-steg
Klicka här!

Nyheter:

getSmart - Kids -
Räkna med sedlar och mynt! är klar för leverans i aprill.

Beställning av kortlekar görs via beställningsschemat.

Stöds av:

Logo NITO

Logo Teknisk Museum

Sveriges Ingenjörer

Logo HiBU

Logo Abelprisen