getSmart Kids - Regning med sedler og mynter

getSmart Kids - Regning med sedler og mynter er en matematisk kortstokk laget med hensyn på å nå kompetansemål i Kunnskapsløftet. (Her tenkes det spesielt på kompetansemålet for 2. årstrinn). Gjennom ulike spill trenes man i regning med norske sedler og mynter. Man må først gjenkjenne hva det er bilde av på kortene, for deretter finne ut hvor stort beløpet er. Noen kort er såkalte "spesialkort/billedkort" som for eksempel endrer spilleretning osv. for å kjøre spillene enda morsommere. Felles for alle spillene er at ulike læringsstrategier er i fokus. Gjennom forskjellige kortspill leker elevene seg til økt kompetanse og får økt motivasjon for faget.

Ved å spille med kortene oppnår elevene økt sosial kompetanse ved at de samarbeider og hjelper hverandre til å finne riktige løsninger. Det at elevene selv finner ut av ting, har svært mye å si for motivasjonen.

Denne kortstokken har en enklere utforming enn kortene i den ordinære getSmart-serien. Man kan ikke spille vanlig kortspill med dette produktet i og med at kortene ikke har de tradisjonelle verdiene påført. Kortene har en vannrett fargekode øverst og nederst med avbildninger av sedler og mynter i midten. Totalt er det 15 forskjellige beløp i kortstokken der hvert av disse beløpene er representert på fire forskjellige kort med forskjellige sammensetninger av sedler og mynter. Det er et skille ved 110kr som betyr at dersom man ønsker en lettere variant av spillene, kan man fjerne alle kort med beløp over 110kr.

Som vi har vært inne på, er det differensieringsmuligheter med tanke på hvilke kort man starter å spille med. I tillegg til dette, vil det i flere spill være mulig å kombinere beløpene på to kort ved addisjon og subtraksjon for å øke vanskelighetsgraden. Dette gjør at elever som ønsker ekstra utfordring kan få noe å bryne seg på. Elever på mellomtrinnet kan også ha godt av å spille med kortene på denne vanskelighetsgraden. Generelt er norske elever alt for dårlige i hoderegning og spill med denne kortstokken på høyeste vanskelighetsnivå vil helt klart føre til bedre resultater på dette området.