Dobbeltkrig - Grønn

Vanskelighetsnivå: 7. trinn og oppover. (Mange vanskelighetsnivåer fra lett til mer komplisert).

Antall spillere: 2-4 (ved fire spillere er det to på hvert lag)

Antall kort: Hele kortstokken brukes bortsett fra jokere. Hver spiller får 26 kort utdelt.

Meningen med spillet: Å bli sittende igjen med alle kortene eller sitte igjen med flest kort når man gir seg med spillet. (For eksempel kan man foreslå å spille i 20 min og se hvem som har flest kort etter endt tid).

Spilleregler: I dette spillet er det kun de matematiske verdiene som vi skal bruke. Spillet er delt opp i forskjellige vanskelighetsgrader; nivå 1, nivå 2 osv. Hver spiller tar frem de to øverste kortene i bunken sin og legger de på bordet med forsiden opp. Ved ”krig” skal hver spiller legge frem seks kort med baksiden opp som en del av ”potten”, men det kan godt avtales et mindre antall før spillet starter. Dersom en av spillerne har så få kort at han ikke kan legge ut seks kort og samtidig ha to kort på hånden, vil antall kort som ”ofres” fra hver spiller bli lik det antallet som er slik at den med færrest kort fortsatt har to kort igjen. Har man for eksempel totalt sju kort vil hver spiller måtte ”ofre” fem kort. Videre følger detaljerte regler for de forskjellige vanskelighetsnivåene.

Nivå 1: Addisjon
Her er det om å gjøre å få høyest verdi ved å addere de to kortene med hverandre. Det spiller ingen rolle i hvilken rekkefølge du adderer kortene med hverandre. (Ved addisjon er tallenes rekkefølge likegyldig). Spilleren med høyest verdi vinner kortene til motstanderen og legger alle de utspilte kortene i en egen samlehaug. Dersom spillerne får lik verdi blir det krig og hver spiller legger seks kort med baksiden opp på bordet for så å legge opp to kort til med forsiden opp. De to sistnevnte kortene adderes og den spilleren med høyest verdi vinner alle utspilte kort og legger de i samlehaugen sin.

Nivå 2: Multiplikasjon
Her er det om å gjøre å få høyest verdi ved å multiplisere de to kortene med hverandre. Det spiller heller ikke her noen rolle i hvilken rekkefølge du multipliserer kortene med hverandre. (Ved multiplikasjon er faktorenes orden likegyldig). Ellers som nivå 1.

Nivå 3: Divisjon
Her er det om å gjøre å få høyest verdi ved å dividere de to kortene med hverandre.

NB! Her er det viktig å merke seg at du får forskjellig verdi avhengig av hvilket av kortene som divideres med det andre. Ellers som nivå 1.

Nivå 4: Subtraksjon
Her er det om å gjøre å få høyest verdi ved å subtrahere de to kortene fra hverandre.

NB! Her er det viktig å merke seg at man får forskjellig verdi avhengig av hvilket kort som blir trukket fra. Ellers som nivå 1.

Nivå 5, Elite: Kombinasjon av de fire regneartene
Den ene spilleren sier en verdi mellom -15 og 15 for deretter å legge opp de to kortene sine samtidig med motstanderen Her er det nå om å gjøre å få en verdi nærmest denne verdien ved å kombinere de to kortene enten ved addisjon, multiplikasjon, divisjon eller subtraksjon. Dersom en av spillerne får verdien man er ute etter ved å kombinere de to kortene, skal motparten gi fra ytterligere tre kort. Dersom begge får verdien man er ute etter, blir det vanlig ”krig” der målet fortsatt er å få den samme verdien som tidligere. Etter endt omgang skal motparten foreslå den neste verdien man skal prøve å oppnå. (Denne verdien er fremdeles et tall innenfor det samme intervallet som nevnt over). Ellers som nivå 1.

Nivå 6, Ultra smart: Kombinasjon av de fire regneartene med mulighet for å opphøye den ene verdien i annen potens
Den ene spilleren sier en verdi mellom -15 og 15 for deretter å legge opp de to kortene sine samtidig med motstanderen. Her er det nå om å gjøre å få en verdi nærmest denne verdien ved å kombinere de to kortene enten ved addisjon, multiplikasjon, divisjon eller subtraksjon. NB! I tillegg er det nå tillatt å opphøye en av verdiene på kortene i annen potens. (Man kan altså multiplisere et av tallene med seg selv). Denne ”ekstra regelen” gjør spillet enda vanskeligere og krever derfor mer av spillerne. Ellers som nivå 5.

Nivå 7, Champion: Kombinasjon av de fire regneartene med mulighet for å opphøye den ene verdien i annen potens i tillegg til å kunne ta kvadratroten av kvadrattall
Den ene spilleren sier en verdi mellom -15 og 15 for deretter å legge opp de to kortene sine samtidig med motstanderen. Her er det nå om å gjøre å få en verdi nærmest denne verdien ved å kombinere de to kortene enten ved addisjon, multiplikasjon, divisjon eller subtraksjon. I tillegg er det nå tillatt å opphøye en av verdiene på kortene i annen potens og man kan også ta kvadratrot av alle kvadrattall. Ellers som nivå 6.

Slutt: Spillet er over når en av spillerne sitter med alle kortene eller når avtalt spilletid er over.