Vanskelighetsnivå: Det vanskeligste spillet for mellomtrinnet med denne kortstokken. (Fin trening også for elever i ungdomskolen).
Antall spillere: 2-4 (dersom det er fire spillere, er det to på hvert lag)
Antall kort: Hele kortstokken brukes bortsett fra jokere.
Meningen med spillet: Å bli sittende igjen med alle kortene eller sitte igjen med flest kort når man gir seg med spillet. (For eksempel kan man foreslå å spille i 20 min og se hvem som har flest kort etter endt tid).
Spilleregler: Hver spiller får utdelt 26 kort (halve bunken hver). I dette spillet er det kun de matematiske verdiene som vi skal bruke. Hver av spillerne legger frem de to øverste kortene i bunken sin med forsiden opp. Kortene skal ligge ved siden av hverandre med litt plass imellom. Hver spiller skal nå trekke et tredje kort. Det er nå om å gjøre å trekke et kort men en verdi som ligger mellom tallverdiene til de to kortene man nettopp hadde lagt ut. NB! Men dersom en spiller har to kort på bordet der differensen mellom verdiene er liten, kan han bytte ut et av dem ved å trekke et nytt kort fra bunken sin og legge det ”uønskede” kortet i samlehaugen sin. Formålet med dette er å forsøke å øke intervallet sitt og dermed øke sannsynligheten for å trekke et kort med verdi innenfor intervallet. Men for å få lov til å gjøre dette byttet, må spilleren satse to ekstra kort som blir lagt ut på bordet med baksiden opp som en del av ”potten”. Begge spillerne har mulighet til å foreta satsing, men dette må man bestemme seg for før en av spillerne har byttet ut en av verdiene på bordet. Etter dette er det for sent å foreta satsing! Det er kun lov å foreta en satsing og dermed kun ett kortbytte før man spiller ut det tredje kortet.
Dersom kun en av spillerne lykkes med å trekke et kort med verdi innenfor sitt intervall, tar vinneren alle kort som er lagt ut på bordet og samler de opp i samlehaugen sin. Dersom begge (eller ingen) lykkes med sitt tredje kort, blir det ”krig” og hver spiller legger ut ytterligere 1 kort på bordet (denne gangen med baksiden opp) som blir en del av ”potten”. I tillegg legges det ut 1 kort med forsiden opp. Den med verdi nærmest null vinner ”krigen”. Alternativt kan man bestemme at den med høyest verdi vinner. Alle ”kriger” avgjøres på denne måten.
Når man ikke har flere kort igjen bortsett fra samlehaugen sin skal disse kortene stokkes og spilles ut igjen. I tilfeller der den ene spilleren er i ferd med å vinne, det vil si når den som ligger dårligst an, sitter igjen med totalt tre kort eller mindre, gjelder følgende regler:
- Dersom spilleren med færrest kort har akkurat tre kort igjen og det blir ”krig”, skal begge spillerne ta sine tre utspilte kort, stokke dem og legge to kort ut på bordet med baksiden opp for deretter og legge frem det tredje og se hvem som har verdi nærmest null (alternativt høyest verdi) på dette kortet.
- Dersom spilleren med færrest kort har to eller ett kort igjen skal det kun legges frem ett kort og den spilleren med verdi nærmest null (alternativt høyest verdi) vinner de utspilte kortene. I tilfeller der den ene spilleren ikke har mulighet til å legge på flere kort skal kun den andre spilleren legge ut et nytt kort og den med verdi nærmest null (alternativt høyest verdi) vinner ”potten”.
Slutt: Spillet er over når en av spillerne sitter med alle kortene eller når avtalt spilletid er over. Vinneren er den som sitter igjen med alle kortene eventuelt flest kort.